VALVECARE
ValveCare is een uniek additieven doseersysteem exclusief ontwikkeld voor bijna alle Prins systemen. Het systeem is geschikt voor alle verbrandingsmotoren, behalve direct injectie motoren, welke aangedreven worden door de alternatieve brandstoffen LPG of CNG. Het doel van ValveCare is het in de juiste hoeveelheid doseren van het ValveCare additief, welke klep- en klepzitting slijtage tegengaat. Dit additief is exclusief voor Prins ontwikkeld en uitgebreid getest.
Waarom ValveCare?
De kleppen en klepzittingen van een aantal motoren zijn gevoeliger voor slijtage wanneer op LPG of CNG gereden wordt. Dit probleem doet zich bij benzinemotoren niet voor omdat aan benzine bepaalde additieven worden toegevoegd waarmee de kleppen en klepzittingen worden gesmeerd. Dit additief is niet aanwezig in de brandstoffen LPG en CNG. Met het ValveCare doseersysteem kunnen deze additieven alsnog, exact gedoseerd, geïnjecteerd worden samen met het LPG of CNG en kan overmatige slijtage tegengegaan worden.
Hoe werkt ValveCare?
Het ValveCare doseersysteem bestaat uit een additieven doseerpomp met een verdeelunit. Zodra de auto overschakelt naar het rijden op LPG/CNG, wordt de doseerpomp automatisch ingeschakeld. Deze pompt het ValveCare additief onder druk richting de verdeelunit. De ValveCare verdeelunit zorgt voor een 100% verdeling van het ValveCare additief over alle cilinders (tot en met 10 cilinders).
Het ValveCare systeem communiceert rechtstreeks met het Prins systeem in het voertuig en zal in geval van een leeg ValveCare reservoir de klant waarschuwen door middel van piepsignalen uit de schakelaar van het Prins systeem op het dashboard. Bij een leeg reservoir schakelt het systeem na 60 minuten automatisch terug naar benzine om de motor optimaal te beschermen. De berijder kan eventueel zelf eenvoudig het reservoir verwisselen voor een nieuwe navulling of langs gaan bij een erkende Prins dealer.
Het ValveCare systeem is uniek omdat de gedoseerde hoeveelheid additief wordt berekend aan de hand van de motorlast/belasting en vervolgens 100% gelijkmatig wordt verdeeld over de cilinders. Gevolg hiervan is dat de motor te allen tijde door de juiste hoeveelheid additief wordt beschermd, zelfs bij turbomotoren en hoge belastingen. Doordat exact de juiste hoeveelheid additief wordt gedoseerd is het systeem ook erg economisch in het verbruik van het additief.